El principi que permea la vida


Recursos per a la introducció de les reunions de diàleg de la SGEs


Ara, quan Nichiren i els seus seguidors entonen Nam-myoho-renge-kyo, comprenen la naturalesa originalment intrínseca del naixement i de la mort, i la naturalesa originalment intrínseca del flux i del reflux de la marea.

OTT, pàg. 127. El Registre dels ensenyaments transmesos oralment és una compilació dels ensenyaments orals de Nichiren Daishonin sobre el Sutra del lotus exposats durant els seus anys a la muntanya Minobu –lloc on es va establir el maig de 1274 i on va romandre fins al 8 de setembre de 1282, poques setmanes abans de la seva defunció–, ensenyaments que van ser registrats i recopilats en dos volums pel seu deixeble i successor Nikko Shonin.

La Llei Mística és el principi fonamental que permea la vida i la mort i que no només és subjacent a la vida humana, sinó també a tots els fenòmens de l’univers. Tots els éssers dels deu estats i els seus ambients són entitats de la Llei Mística. […]

Ja que la vida i la mort són originàriament inherents, no tenim motiu per témer la mort i podem experimentar alegria tant en viure com en morir, i sentir-nos igualment feliços i còmodes en totes dues instàncies.

Per descomptat, com que som éssers humans, la idea de la mort ens causa tristesa i angoixa. Quan un ésser estimat mor, plana sobre nosaltres una profunda aflicció. Però, si continuem entonant Nam-myoho-renge-kyo de manera sostinguda, podem transcendir els límits de la vida i la mort i prosseguir el nostre diàleg amb els éssers estimats que ja no hi són. Els companys de fe també reciten daimoku per nosaltres i ens donen suport en el nostre dol. Amb el temps, arribarem a comprendre el profund significat subjacent a la pèrdua d’un ésser estimat i sentirem l’esperança de la renovació. Quan il·luminem amb la llum de la Llei Mística els sofriments del naixement, l’envelliment, la malaltia i la mort, podem convertir-los en l’alegria de l’eternitat, la felicitat, la veritable identitat i la puresa.

En una carta dirigida a la monja laica Myoichi, el Daishonin li infon l’absoluta tranquil·litat que el seu marit difunt l’està protegint, a ella i a la seva família. Li ensenya que quan els qui han dedicat la vida a la Llei Mística moren, les persones pròximes que els sobreviuen reben una protecció infal·lible per obrir-se pas cap a la felicitat, sens falta.[1] […]

Existència rere existència, gaudirem de beneficis i de bona fortuna mentre seguim esforçant-nos pel kosen-rufu i establint l’ensenyament correcte per assegurar la pau a la terra. Els que assumeixen aquest desafiament poden adquirir un estat de vida suprem, incomparable, en perfecta sincronia amb el ritme de la Llei Mística, la llei fonamental de l’univers.[2]

 

A través d’una recitació incansable del daimoku i d’una lectura profunda del Sutra del lotus, en la cel·la en la qual havia estat tancat com a presoner de consciència durant la Segona Guerra Mundial, el segon president de la Soka Gakkai, Josei Toda, va experimentar una primera presa de consciència: el Buda és… la vida en si mateixa![3] […] Reflexionant sobre això, el seu deixeble Daisaku Ikeda comentaria que «podem considerar tots els escrits budistes com a exponents d’una “filosofia de la vida”».[4]

Dit això, si la vida abraça el naixement i la mort, com a fases originalment inherents a un cicle etern, consagrar-se totalment a aquesta filosofia de la vida requereix observar-les totes dues de cara. Nichiren Daishonin va expressar, en el segle XIII: «[P]rimer haig d’aprendre sobre la mort, i després sobre les altres qüestions».[5] Al seu torn, Ikeda Sensei va identificar com «un dels desafiaments més imperiosos del segle XXI» el d’«establir una cultura basada en la comprensió de la vida i la mort, i en l’eternitat essencial de la vida».[6]

En el context de la civilització moderna, que tendeix a apartar la mirada de la mort, aquest plantejament resulta poc menys que revolucionari. Però revolucionària és la pràctica del budisme Nichiren a la Soka Gakkai, «una religió de revolució humana».[7]

 

Joves de Gran Canaria | Foto enviada per David Brito

Aquesta trobada es va realitzar al setembre al Centre Cultural de la SGEs a Las Palmas de Gran Canaria. Si l’arxipèlag canari és un lloc destacat en la història del kosen-rufu d’Espanya, la capital grancanària serà sempre un referent del seu impuls per part de la joventut.[8] Per aquest motiu, imatges com aquesta omplen d’alegria, especialment, els pioners i pioneres en aquesta tasca.

Enviament d’imatges a: prensa@ediciones-civilizacionglobal.com


[1] ↑ Vegeu L’hivern sempre es converteix en primavera, a END, pàg. 561.

[2] ↑ Extret de la secció «Estudi» (3/3) d’aquest número.

[3] ↑ Com es va apuntar en el lliurament de la secció del número anterior d’aquesta revista, la segona presa de consciència de Josei Toda a la presó va concernir a la seva identitat com a Bodisatva de la Terra.

[4] ↑ IKEDA, Daisaku et. el.: La saviesa del «Sutra del lotus». Volum 1, Rivas-Vaciamadrid: Ediciones Civilización Global, 2016, pàg. 32.

[5] ↑ The importance of the moment of death (La importància del moment de la mort), a WND-2, pàg. 759.

[6] ↑ IKEDA, Daisaku: «El budisme Mahayana i la civilització del segle XXI».

[7] ↑ L’expressió és el títol d’una important sèrie de dissertacions de Daisaku Ikeda.

Scroll al inicio